perjantai 15. huhtikuuta 2011

Tunti elinaikaa

"Laivan stuertit kiertelivät hyteissä herättelemässä niitä, jotka vielä nukkuivat. Laivan kallistuessa ja keulan painuessa syvemmälle veteen paniikki pääsi valloilleen matkustajien keskuudessa. Kello 1.20 oli vesi noussut laivan keulassa jo Titanicin nimen tasalle ja veteen oli laskettu yhteensä seitsemän pelastusvenettä (numerot 7, 5, 6, 3, 1, 8 ja 10). Niistä yksikään ei ollut täynnä. Aluksi monet olivat uskoneet pääsevänsä pian pelastusveneistä takaisin laivaan, mutta nyt ihmiset tungeksivat niihin kauhun vallassa. Venekansi täyttyi pelastusveneisiin hädissään pyrkivistä matkustajista. Laivan miehistö joutui jopa turvautumaan tuliaseisiin estääkseen miehiä nousemasta veneisiin, jotka lastattiin nyt täydemmiksi. Näihin aikoihin ensimmäisen luokan matkustaja Benjamin Guggenheim meni hyttiinsä vaihtamaan parhaat vaatteensa ylleen ja "uppoamaan kuin herrasmies", edes yrittämättä pelastua.


Tilanne laivalla alkoi riistäytyä käsistä. Seuraavien kahdenkymmenen minuutin aikana laskettiin vesille pelastusveneet 9, 11, 13 ja 15. Numero 15 laskettiin liian nopeasti ja vene numero 13 oli vaarassa jäädä sen alle. Alla olevan veneen taavetin laskuköydet saatiin kuitenkin leikattua viime hetkellä poikki.

Kello 1.30 viides perämies Lowe ampui varoituslaukauksen estääkseen miesjoukkoa hyppäämästä veneeseen numero 14, joka oli jo valmiiksi täynnä. Jotkut pelastuneet kertoivat myöhemmin, että ensimmäinen perämies William Murdoch ampui itsensä pelastustöiden aikana. Jotkut kuitenkin ovat väittäneet, ettei itseään ampunut merimies ollut Murdoch vaan purseri McElroy, yliperämies Wilde tai peräti päällikkö Smith.

Kun viimeisiä veneitä jo laskettiin vesille, Titanicin radiosähköttäjät Phillips ja Bride jatkoivat yhä hätäkutsujen lähettämistä muille laivoille. Carpathia sai heiltä viimeisen viestin kello 1.45. Viesti kuului seuraavasti: "Konehuone on veden vallassa kattiloihin asti." Tämän jälkeen päällikkö Smith saapui radiohyttiin ja vapautti nämä tehtävistään sanoen, "Te olette jo täyttäneet velvollisuutenne. Nyt jokaisen täytyy huolehtia vain omasta hengestään." Smith ei itse edes yrittänyt pelastautua, vaan upposi laivansa mukana."

Kapteeni uppoaa laivansa mukana. Pitkään on spekuloitu kapteenin tehtävää ja roolia onnettomuudessa. Oliko pitkä historia sokaissut kapteenin ja tehneet hänestä tyhmän itsevarman? Oliko J. Bruce Ismay painostanut kapteenia piittaamatta turvallisuudesta? Kukaan ei taida tietää koko totuutta, mutta fakta olisi ollut se, että saavuttuaan New Yorkiin kapteeni olisi jäänyt eläkkeelle. Joskus mietin sitä, olisiko mies, joka on 13 vuotiaasta lähtien viettänyt elämänsä merellä pystynyt lopettamaan meriuraansa noin vain. Oliko itsestään selvää, että kapteeni uppoaa laivansa mukana? Onko tuon ajan herrasmies ajattelumalli niin paljon komeampaa kuin nykypäivän?

Sitaatit Wikipediasta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...