sunnuntai 10. huhtikuuta 2011

10.4.1912: Maailma tapaa Titanicin


Olen ollut lapsesta asti kiinnostunut Titanicista. Totta kait se alkoi siitä Leonardo DiCaprion elokuvasta, mutta tutustuttani tarkemmin "oikeaan" tapaukseen, vei se mennessään. Ihmismielen ylpeys, luonnon kosto ja tekniikan pettäminen ovat kaikki asioita, jotka saivat aikoinaan tiedonnälkäni kasvamaan. Nyt haluan näiden muutaman päivän aikana jakaa tiedot teidän muiden kanssa!

Ensimmäinen ajatus White Star Linen lippulaivojen valmistuksesta syntyi halusta saada Atlantin valtameren herruus itselle. 1900-luvun alkupuolella Cunard Line oli valmistanut itselleen Mauretanian ja Lusitanian, alukset, joilla pystyttiin viemään isoja ihmismassoja valtameren toiselle puolelle tyylillä ja nopeudella, mutta WSL halusi pistää paremmaksi. Vuonna 1907 syntyi päätös WSL:n toimitusjohtaja J. Bruce Ismayn ja telakkaomistaja Harland & Wolffin puheenjohtaja lordi Pirrien välillä luoda kolme uuden ajan matkustaja-alusta: Titanic, Olympic ja Britannic, alukset, jotka piti tulla tunnetuksi nopeuden sijasta koosta ja ylellisyydestä.

Kolmen sisaruslaivan suunnittelijana toimi Harland & Wolffin toimitusjohtaja Thomas Andrews. Titanicia alettiin rakentamaan rinta rinnan Belfastissa Harland & Wolffin telakalla sisarlaivansa RMS Olympicin kanssa. Onnettomuudet tosin alkoivat jo telakalla, kun erilaisissa työtapaturmissa kuili 15 rakentajaa, jonkun sanotaan jääneen vangiksi laivan kaksoiskerrospohjaan, naputus olisi kuulunut kölistä, kun työmies yritti kertoa olevansa jumissa rungon sisässä. Lopulta laivan runko laskettiin vesille 31. toukokuuta 1911 ja tammikuussa 1912 laivan sisätilat olivat valmiit. Titanic oli valmis neitsytmatkalleen. Jotta Titanicista saataisiin vielä komeapi kuin edeltäjästään Olympicista, WSL:n toimitusjohtaja Ismay lisäsi Titanicin venekannelle vielä ylimääräisiä mukavuuksia ja hyttejä, jonka seurauksena Titanic sai maailman suurimman laivan kunnian.

Titanicissa oli tilaa kaiken kaikkiaan 3547 matkustajalle ja miehistön jäsenelle. Pelastusveneitä oli koko aluksessa 16, jotka tarjosivat paikan kaiken kaikkiaan 1178 ihmiselle, mutta mihin niitä edes tarvittaisiin. Alushan oli viimeisimmän teknologian mukaan vielä uppoamaton, kiitos sen kuudelletoista vesitiiviille osastolle. Näistä kuudestatoista osastosta jopa neljä pystyi olemaan täysin veden vallassa ja laiva pysyi silti pinnalla. Mikä voisi mennä vikaan?

Titanicissa oli kaikkea, mitä voisi olettaa löytävänsä viiden tähden hotellista. Hyteissä oli viimeisimpiä uutuuksia, astianpesukoneita ja yleellisyys, juokseva vesi. Hulppea pääportaikko, josta huokui ranskalaiset hovit, hissejä, parturi, sisäuima-allas, turkkilainen sauna, kuntosali... Jopa kolmas luokka oli yleellisempi kuin mihin siihen aikaan oltiin totuttu. Kolmannesta luokasta löytyi ravintolasalonkeja ja hytit vastasivat sen ajan mittapuun mukaan pikemminkin toisen luokan asuintiloja kuin kolmannen luokan.

Päivä muodostui ennen lähtö vastaavanlaisesti
6.00 Titanicin miehistö alkaa nousta laivaan. Mukana olivat muun muassa

William Murdoch, ensimmäinen perämies
Charles Lightoller, toinen perämies
Joseph Boxhall, neljäs perämies
Frederick Fleet, tähystäjä
Reginald Lee, tähystäjä
Jack Phillips, sähköttäjä
Violet Jessop, hyttiemäntä (Henkilö, joka on ollut töissä jokaisella sisaraluksella kun ne ovat joutuneet onnettomuuteen)

7.30 Kapteeni E.J. Smith saapuu taksilla satamaan ja nousee laivaan.

62-vuotias kapteeni Edward John Smith on jo kunniakkaan uran kapteenina tehnyt mies. Hän oli myös aikaisemmin ohjannut Olympicin valtameren yli, jolloin sattui pieni haaveri, hän törmäsi HMS Hawke -nimiseen alukseen, mutta mitään henkilövahinkoja ei sattunut. Myöskään aluksia ei uponnut. Sisaralusten täytyi siis olla uppoamattomia.

8.00 Titanicin lippu "the Blue Ensign" nostetaan perän lipputankoon. Miehistö alkaa kokoontua kannelle tarkastusta varten.
9.00 Kauppakamarin säädösten mukainen pelastusveneharjoitus pidetään. Perämiehet Lowe ja Moody miehistöineen laskevat veteen kaksi venettä, soutavat ne laituriin ja sitten takaisin laivaan. Harjoitusta valvonut virkailija Clarke antoi täyden hyväksyntänsä veneiden kunnolle, ja pian hän ja intendentti Steele lähtivät laivasta toivotettuaan kapteeni Smithille hyvää matkaa.
Muistia tukemassa seuraavat nettisivut

2 kommenttia:

  1. SALUDOS!!INTERESANTE TU COMENTARIO, ES DE LAS PELICULAS QUE SIEMPRE MEGUSTA VER¡¡¡

    VastaaPoista
  2. Hei,

    Mielenkiintoinen juttu! Minä innostuin joskus aiheesta kun löysin isotätini peruja olevan vanhan kirjan jossa oli koottu Titanicilta selviytyneiden tarinoita yhteen, lopussa oli myös matkustajaluettelo johon oli merkitty selviytyneet ja menehtyneet matkustajat. Nyt aloin tässä ihan miettimään, etä missähän tuo kirja nykyään on.

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...